
Aangifte inkomstenbelasting doen als zzp'er
Aangifte doen als zzp’er is iets ingewikkelder dan als werknemer. Voor werknemers is bijna alles ingevuld, als ondernemer moet je veel zelf invullen. Ook kun je gebruik maken van speciale regelingen voor ondernemers. Vier tips voor je belastingaangifte als je zzp’er bent.
1. Check je recht op regelingen voor ondernemers
Ondernemers kunnen gebruikmaken van verschillende belastingvoordelen zoals zelfstandigenaftrek, startersaftrek en de mkb-winstvrijstelling. De Belastingdienst moet je wel zien als ondernemer. Daarvoor moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
2. Kijk goed naar je zakelijke kosten
Als ondernemer kun je zakelijke kosten aftrekken van je omzet. De Belastingdienst controleert regelmatig of de kosten die je opgeeft wel echt zakelijke kosten zijn. Soms maak je kosten voor je bedrijf die ook voor een deel privé zijn. Dit is bijvoorbeeld zo als je je telefoon voor je bedrijf maar ook privé gebruikt. Je kunt dan alleen een deel van de kosten als zakelijke kosten opvoeren.
3. Laat geen regelingen lopen
Net als een werknemer kun je gebruikmaken van aftrekposten, zoals hypotheekrenteaftrek. Je hebt ook recht op toeslagen, zoals de zorgtoeslag en kindgebonden budget. De hoogte van toeslagen hangt af van je inkomen na aftrekposten. Doordat je als zzp’er gebruik kunt maken van meer regelingen dan werknemers is je inkomen voor de berekening van toeslagen lager. Daardoor kom je eerder in aanmerking voor toeslagen dan een werknemer.
4. Maak gebruik van de mogelijkheid om zelf pensioen op te bouwen
Als zzp'er kun je zelf pensioen opbouwen. Dit kan via een lijfrenteverzekering of bankspaarrekening. Je inleg of premie is aftrekbaar. De Belastingdienst betaalt zo mee aan je pensioen.
Als zzp’er kon je tot en met 2022 ook gebruikmaken van de fiscale oudedagsreserve. Je reserveerde daarmee een deel van je winst voor je pensioen. Per 1 januari 2023 is dat niet meer mogelijk. Je kunt ook geen bedrag meer toevoegen aan een bestaande oudedagsreserve. De regels waaronder een bestaande oudedagsreserve wordt verminderd of opgeheven blijven wel bestaan.
Als je stopt met je zaak moet je alsnog belasting over de fiscale oudedagsreserve betalen. Of je stort het bedrag van de oudedagsreserve in een lijfrente of bankspaarrekening.