Wegwijzer naar betrouwbare informatie over jouw geldzaken
Wegwijzer naar betrouwbare informatie over jouw geldzaken
Alle thema's in één oogopslag
Meer thema's
U bent hier:Home»Overlijden»Checklist Overlijden
thema

Checklist overlijden

Het overlijden van een familielid is ingrijpend. In deze moeilijke tijd moet je vaak veel regelen, ook met de overheid. Deze checklist helpt je daarbij.

1. Meld een overlijden bij de gemeente

Met behulp van Verklaring van overlijden van de arts kun je de Akte van overlijden bij de gemeente aanvragen. Je kan dit zelf doen maar ook overlaten aan de begrafenisondernemer. De gemeente verwerkt dit in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). De gemeente geeft het overlijden ook door aan andere overheidsorganisaties zoals de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het UWV en de Belastingdienst.

2. Check of er een testament aanwezig is en stel een Verklaring van Erfrecht op

Een testament wijst de erfgenamen aan en bepaalt wie welk deel van een erfenis krijgt. Via het centraal testamentenregister vraag je een testament op. Een notaris maakt een Verklaring van Erfrecht op. Deze verklaring heb je nodig om toegang te krijgen tot rekeningen van de overledene of om papieren te wijzigen die op naam van de overledene staan.'

3. Informeer verzekeraars en andere instanties

Bij overlijden moeten allerlei instanties op de hoogte worden gesteld om een contracten te beëindigen of aan te passen. De tenaamstelling moet worden aangepast als rekeningen hetzelfde blijven. Bij sommige organisaties gaat dit vanzelf, bij andere moet je zelf actie nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verzekeringen, bankrekeningen, uitkeringen, abonnementen, goede doelen.

4. Eigen woning? Neem contact op met de hypotheekverstrekker

Bij het afsluiten van de hypotheek wordt vaak een overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Als een van de partners overlijdt, dan kan de nabestaande (een deel van) dat geld gebruiken om de hypotheek af te lossen. Vaak stelt kan hij of zij dan in de woning blijven wonen. Neem hiervoor contact op met je hypotheekverstrekker.

De volgende punten gelden alleen als je partner is overleden

5. Check je recht op een ANW-uitkering

De SVB stuurt automatisch bericht aan weduwen, weduwnaren en partners met geregistreerd partnerschap als zij in aanmerking komen voor de Algemene Nabestaandenwet (zgn. ANW-uitkering). Stellen die samenwonen moeten zelf een aanvraag indienen.

7. Heb je recht op toeslagen?

Als je partner komt te overlijden, verandert er vaak het nodige in het inkomen. Vaak wordt het inkomen lager en is het verstandig opnieuw te kijken of je recht hebt op bepaalde regelingen via berekenuwrecht.nl. Ontving de overledene de toeslag op zijn naam? Dan zet de Belastingdienst de toeslag stop en moet je dit opnieuw aanvragen.

8. Kinderen? Vraag een wezenuitkering aan

Kinderen tot 16 jaar kunnen een wezenuitkering ANW krijgen als ze geen ouders meer hebben. Een kind krijgt alleen een wezenuitkering als de ouder die het laatst overleden is, verzekerd was voor de ANW. Een ouder was verzekerd als hij of zij in Nederland woonde of werkte. Ook kinderen van 16 tot 21 kunnen een wezenuitkering krijgen. Daarvoor moeten ze aan extra voorwaarden voldoen.

9. Maak een nieuw overzicht van inkomsten en uitgaven

Is je partner overleden? Dan kan dat grote invloed hebben op je inkomsten en uitgaven. Maak daarom een nieuw overzicht zodat je weer zicht hebt op je geldzaken.

Bewaar deze informatie
download als pdf
Deel deze informatie met anderen:
Overlijden
Overlijden

Wat kun je nu alvast regelen? Zorg dat je partner en kinderen goed achterblijven, denk na over je erfenis en kijk ook naar je pensioen.