De docentendag 'Geldlessen voor de toekomst' op 10 juni jl is druk bezocht. 250 leraren, docenten en coördinatoren uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo kwamen samen met experts uit de financiële sector. Demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg ging in op het belang van leren omgaan met geld op school. Tijdens de workshops van experts werd dieper ingegaan op verschillende financiële thema’s. Hier een terugblik op deze geslaagde middag.
Demissionair minister van Financiën Steven van Weyenberg ging met Mia Wilsterman (Armoedefunctionaris Zadkine) en Jochem Valkema (Programmamanager Onderwijs bij Wijzer in geldzaken) in discussie over het belang van onderwijs met het oog op financiële verleidingen voor jongeren, zoals achteraf betalen. Deze 3 stellingen kwamen aan bod:
Ernst-Jan Pfauth (Schrijver, interviewer en mede-oprichter van De Correspondent) vertelde aansluitend hoe de fire-beweging hem hielp om zijn financiële koers radicaal aan te passen. Na het plenaire programma konden bezoekers 2 workshops van de 9 workshops volgen.
Gedurende de bijeenkomst werd de informatiemarkt druk bezocht. Aanbieders van educatief materiaal en scholing gaven informatie over hun aanbod en gingen in gesprek met geïnteresseerden over wat zij kunnen betekenen voor het implementeren van financiële lessen op school. Wil je meer weten over het aanbod van de aanbieders? Kijk dan op Geldlessen.nl voor oa gastlessen en lesmateriaal en hier voor het scholingsaanbod in het kader van de Subsidieregeling financiële educatie.
Direct na afloop ontvingen we al veel reacties, zowel over de inhoud als de organisatie van de dag. 94% van de bezoekers heeft in de evaluatie het plenaire deel als goed tot uitstekend beoordeeld. Waarbij de lezing van Ernst-Jan Pfauth voor een aantal aanwezigen de ogen heeft geopend. Anderen waardeerden juist de betrokkenheid van de grote partijen bij financiële educatie. 64% van de bezoekers heeft de infomarkt met educatieve aanbieders bezocht. Daarnaast kwam ook het netwerken en het uitwisselen van ervaringen als hoogtepunt naar voren. 90% heeft nieuwe inzichten opgedaan tijdens de docentendag. We hebben ook verbeterpunten ontvangen die we zeker meenemen bij het organiseren van nieuwe bijeenkomsten.
Ter gelegenheid van de docentendag deed Wijzer in geldzaken onderzoek naar het perspectief van leraren in het po, vo en mbo op de geldzaken van hun leerlingen. Daaruit blijkt dat het overgrote deel van de leraren zich zorgen maakt om (online) beïnvloeding van hun leerlingen bij financiële keuzes. Ook ziet de helft van de leraren leerlingen in de klas (uit gezinnen) met financiële problemen. Tot slot geeft een groot deel van de leraren aan leren omgaan met geld een belangrijk onderwerp in de klas te vinden.
Wijzer in geldzaken was rondom de docentendag en de publicatie van het onderzoek in het nieuws, bijvoorbeeld in de Telegraaf (voor abonnees), BNR Nieuwsradio, RTV Oost en EenVandaag. KRO NCRV was ter plekke aanwezig op de docentendag om een item op te nemen voor een nog uit te zenden aflevering van Pointer, over online financiële verleidingen voor jongeren en hoe docenten daarnaar kijken.
Wil je meer informatie of heb je vragen rondom financiële educatie of de Week van het geld? Neem dan contact op met Wijzer in geldzaken via info@wijzeringeldzaken.nl.
Blijf op de hoogte en meld je aan voor de onderwijsnieuwsbrief.