U bent hier:Home>Pers>Wijzer in geldzaken Parade trekt door het land
14 maart 2011

Wijzer in geldzaken Parade trekt door het land

De Wijzer in geldzaken Parade is een reizende interactieve tentoonstelling langs bibliotheken, met workshops en evenementen, die jong en oud op een toegankelijke en interactieve wijze betrekt bij hun persoonlijke financiën.

De tentoonstelling staat tot 4 april in Bibliotheek DOK Centrum Delft en zal de komende maanden door het land trekken. In Almere, Velsen, Maastricht, Amsterdam en Eindhoven strijkt de Wijzer in geldzaken Parade neer en zal licht verschaffen in de persoonlijke financiële duisternis van menig consument. Niet in de buurt? Volg de Parade op www.wijzeringeldzaken.nl/parade

Uit recent onderzoek van Wijzer in geldzaken (Publieksmonitor najaar 2010) blijkt dat van 1 op de 5 Nederlanders de financiële situatie niet gezond is en dat bij een grote groep de financiële veerkracht afneemt. Ook al lijkt de economische crisis op zijn retour, het is voor veel mensen financieel een onzekere tijd en een hele klus om de geldzaken op orde te houden. Dat geldt vooral ook voor de jeugd; tweederde van de jongeren geeft aan moeite te hebben met geld om te gaan en komt hierdoor regelmatig in de problemen.

[WH-Import]: Hier stond een tabel

Interactieve tentoonstelling met games, tests en events
De Wijzer in geldzaken Parade is een reis door de wereld van persoonlijke geldzaken voor jong en oud en bestaat uit vier gouden themapaviljoens: 'Gouden jaren na je pensioen?', 'Gouden tips om je geldzaken op orde te houden', 'Met geen goud te betalen' en 'Is jouw spaarpot al gevuld?'.Onderdeel van de tentoonstelling zijn interactieve 'moneyvents' en tests die direct helder inzicht geven in de eigen financiële situatie. Leuke games leren kinderen en jongeren spelenderwijs omgaan met geld. Het Verbond van Verzekeraars , het Nibud, het Geldmuseum en De Nederlandsche Bank zorgen ervoor dat de kennis over geldzaken in deze tentoonstelling direct voor handen is. Zoals over het gemiddelde zakgeldbedrag op een bepaalde leeftijd, het eeuwige puberdilemma van sparen of spenden, huishoudfinanciën, wat je nodig hebt tot je pensioen om daarna prettig verder te leven, het slim omgaan met verzekeringen, de kosten en risico's van lenen en van creditcards.

Helft gebruikers klantenkaart heeft geen idee van rentepercentages
Uit het eerder genoemde onderzoek van Wijzer in geldzaken blijkt dat veel mensen geen idee hebben van het rentepercentage op kredietkaarten, zoals o.a. grote winkelketens die uitgeven. Een kwart van de Nederlanders bezit zo'n klantenkaart. Van de gebruikers die aangeven rente te betalen over aankopen met de kaart, weet de helft niet wat ze aan rente betalen en de andere helft schat het percentage veel te laag (10%, terwijl het veelal meer dan 15% is). Uit ander monitoronderzoek, van het Ministerie van SZW, blijkt dat van de 7,1 miljoen huishoudens in Nederland maar liefst 26.7% in 2010 een betalingsachterstand in een of andere vorm heeft en dat 'rood staan' ten opzichte van het jaar ervoor is toegenomen. Dit zijn kenmerkende risicofactoren voor problematische schulden. Steeds meer huishoudens krijgen daarmee te maken en doen een beroep doen op schuldhulpverlening om financiële problemen op te lossen. Het onderwerp schuldhulpverlening, en vooral schuldpreventie, krijgt om die reden ook aandacht in de Wijzer in geldzaken Parade.

De Wijzer in geldzaken Parade wordt georganiseerd door de Stichting Consument en Communicatie en Bibliotheek DOK in opdracht van Wijzer in geldzaken. Partners van Wijzer in geldzaken zoals het Verbond van Verzekeraars, het Nibud, het Geldmuseum en De Nederlandsche Bank hebben inhoudelijk bijgedragen aan de Parade.

Beeldmateriaal (highres): foto 1 | foto 2 | foto 3 | foto 4 | foto 5 | foto 6

Meer informatie over dit bericht:
Joost de Bree: 06 474 08 065.
pers@wijzeringeldzaken.nlwijzeringeldzaken.nl/pers of twitter.com/wijzeringeld

Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten bundelen om Nederland financieel fitter te maken. Hare Majesteit Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform: www.wijzeringeldzaken.nl

U bent hier:Home>Pers>Wijzer in geldzaken Parade trekt door het land