U bent hier:Home>Pers>Nederlanders vol financiële goede voornemens het nieuwe jaar in
28 december 2018

Nederlanders vol financiële goede voornemens het nieuwe jaar in

‘Wat betekent dit voor mij 2019' geeft snel persoonlijk overzicht van veranderingen

Ruim 80% van de Nederlanders heeft financiële goede voornemens voor het nieuwe jaar. Zuiniger aandoen (37%), minder onnodige uitgaven (37%) en niet rood staan (26%) vormen de top 3 goede voornemens. Dit blijkt uit onderzoek van platform Wijzer in geldzaken onder 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Toch weet bijna de helft (47%) van de mensen nog niet welke veranderingen in wet- en regelgeving per 1 januari a.s. van invloed zullen zijn op hun portemonnee. Met de online tool ‘Wat betekent dit voor mij?’ van Wijzer in geldzaken kan elke Nederlander een duidelijk en persoonlijk overzicht krijgen van deze veranderingen.

Besparen op boodschappen, winkelen en energie het populairst

Voor veel mensen is de start van een nieuw jaar ook weer een belangrijk moment om te kijken waar ze op kunnen besparen. In de top drie staan besparen op de dagelijkse boodschappen (38%), besparen op winkelen (33%) en besparen op energie (27%). Dat laatste kan natuurlijk bijvoorbeeld door over te stappen naar een andere leverancier. 58% van de mensen wil sowieso zuiniger met energie omgaan, vanwege de verhoging van de energiebelasting per 1 januari. Jongeren (18-24 jaar) geven opvallend vaker aan te willen besparen op koffie halen en uit eten gaan.  Mensen die willen besparen op de kosten voor hun zorgverzekering kunnen tot 1 februari 2019 overstappen. 31% zegt al overgestapt te zijn of is van plan dit te gaan doen.

Verhoging laag btw-tarief reden tot eindsprint aankopen belast met 6%

Een belangrijke verandering in 2019 is het verhogen van het lage btw-tarief van 6% naar 9%. Ruim 30% van de mensen geeft om deze reden aan voor 1 januari nog extra boodschappen in te slaan, 21% gaat voor de jaarwisseling nog even naar de kapper en 10% bestelt alvast theater- of concertkaarten voor 2019. De btw-verhoging is voor 43% van de ondervraagden reden om boodschappen te gaan kopen bij een goedkopere supermarkt.

Andere belangrijke wijzigingen per 1 januari 2019

Voor veel mensen die gebruik maken van de Wmo gaat de maandelijks eigen bijdrage fors omlaag. Deze is in 2019 gemaximaliseerd op 17,50 per vier weken. Van de ondervraagden die gebruik maken van de Wmo (12%), is 27% niet op de hoogte van deze wijziging. Een andere belangrijke wijziging is de uitbreiding van het partnerverlof bij de geboorte van een kind van twee naar vijf dagen. 53% van de mensen vindt dit een goed idee, slechts 12% is hier niet zo enthousiast over. Ook gaan de kinderopvangtoeslag en de kinderbijslag omhoog in 2019.

‘Wat betekent dit voor mij?’ geeft consumenten inzicht

De veranderingen in geldzaken pakken niet voor iedereen hetzelfde uit en hangen af van de persoonlijke situatie. Met de online tool ‘Wat betekent dit voor mij?’ helpt Wijzer in geldzaken de consument inzicht te krijgen in maatregelen die voor zijn/haar persoonlijke financiële situatie van belang zijn. Bij iedere maatregel wordt inzichtelijk gemaakt wat er verandert, welke financiële gevolgen dit kan hebben en wat je daaraan kunt doen. Doel is dat de consument zich hiermee bewust wordt van keuzes die hij of zij kan maken om de eigen financiën bij te sturen. Het persoonlijke overzicht kan eenvoudig worden geprint, opgeslagen of per e-mail verstuurd.

Lees het volledige onderzoek naar financiële goede voornemens hier

Meer informatie over dit bericht:
Joost de Bree: 06 474 08 065.
pers@wijzeringeldzaken.nlwijzeringeldzaken.nl/pers of twitter.com/wijzeringeld

Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten bundelen om Nederland financieel fitter te maken. Hare Majesteit Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform: www.wijzeringeldzaken.nl