U bent hier:Home>In het nieuws>Dertien nieuwe initiatieven gelanceerd om Nederlanders financieel gezondere keuzes te laten maken
22 juni 2022

Dertien nieuwe initiatieven gelanceerd om Nederlanders financieel gezondere keuzes te laten maken

Hoe helpen we consumenten bij het maken van gezonde financiële keuzes? Door te kijken naar rationeel én intuïtief gedrag bij geldzaken. Met deze inzichten kunnen we financieel gezonde keuzes simpeler maken.

In aanwezigheid van Hare Majesteit Koningin Máxima presenteerde minister Kaag vandaag dertien nieuwe gedragsinitiatieven van het Actieplan Consumentenkeuzes, gericht op het makkelijker maken van financieel gezonde keuzes. 

‘We weten uit wetenschappelijk onderzoek, dat mensen beslissingen grotendeels intuïtief en snel nemen, in plaats van grondig en beredeneerd. Zeker als het om geldzaken gaat.’

In Theater Diligentia in Den Haag waren bijna 200 partners van Wijzer in geldzaken aanwezig bij de jaarlijkse platformbijeenkomst. Die stond dit jaar in het teken van het Actieplan Consumentenkeuzes. Het Actieplan Consumentenkeuzes ontstond na een oproep van de minister van Financiën in 2019 om gedragsinzichten meer centraal te stellen. Circa 50 financiële organisaties, consumentenorganisaties en kennisinstellingen toetsen naar aanleiding daarvan met gedragswetenschappers in de praktijk hoe zij consumenten gezondere financiële keuzes kunnen laten maken.

De ervaringen van onder meer De Volksbank, de Gedragsstudio en het Verbond van Verzekeraars stonden centraal in een plenair gesprek. Janne Manschot van de Volksbank vertelde dat steeds meer collega’s binnen de bank de meerwaarde zien van het gebruiken van gedragspsychologie. In het kader van het Actieplan onderzocht De Volksbank welke drempels klanten ervaren bij het sparen, en hoe zij klanten met minder dan €5000 spaargeld konden aanzetten tot automatisch sparen. Rest-sparen bleek hier het beste concept, omdat mensen met een kleine portemonnee zo beseffen dat sparen ook voor hen is weggelegd, ook al gaat het met kleinere bedragen.

Patricia Swienink van het Verbond van Verzekeraars vertelde hoe verzekeraars experimenteerden met het doorverwijzen van klanten met geldproblemen, omdat klanten met betalingsachterstanden op verzekeringen vaak meer geldproblemen hebben. Tot ieders verrassing bleek het versturen van een simpele SMS het meest effectief bij het in beweging krijgen van de klant om hulp te vragen.

De bezoekers kregen op de ‘gedragsmarkt’ de kans om meer te leren over de verschillende initiatieven. Koningin Máxima opende de gedragsmarkt door met consumenten te spreken over hoe zij keuzes maken. Ook sprak zij met vertegenwoordigers van ING over een initiatief dat consumenten moet aanzetten om een adequate spaarbuffer aan te leggen en met onderzoekers van de Hogeschool Utrecht over hoe zij ondernemers eerder hulp willen laten zoeken bij geldzorgen.

In haar toespraak keek minister Kaag vast vooruit naar de resultaten: ‘Over een jaar zien we de resultaten van de dertien nieuwe initiatieven. Ik hoop dat tegen die tijd ook veel van de experimenten, onderzoeken en initiatieven omgezet zijn in inzichten die door de hele sector worden omarmd. Als we eenmaal weten wat werkt bij het stimuleren van financieel gezond gedrag, dan kan de financiële sector dit gebruiken om Nederlanders stukje bij beetje financieel gezonder te maken: minder stress en meer welvaart en welzijn.’.