Wegwijzer naar betrouwbare informatie over jouw geldzaken
Wegwijzer naar betrouwbare informatie over jouw geldzaken
Alle thema's in één oogopslag
Meer thema's
thema

Wat kun je met een digitaal huishoudboekje?

Een digitaal huishoudboekje helpt je bij het overzichtelijk houden van je geldzaken. Maar wat kun je nu eigenlijk met dat huishoudboekje? Hieronder lees je een overzicht van mogelijkheden. Bij het ene huishoudboekje kun je daar wel gebruik van maken, maar bij het andere niet. 

Wil je meteen naar een overzicht van huisboekjes? Ga dan naar onze online huishoudboekjestool. Met een filter helpen we je bij het maken van een keuze. 

Transacties laden en automatisch indelen

Veel huishoudboekjes kunnen informatie van je bankrekening automatisch ophalen. Daarna delen ze je transacties in een categorie in. Een betaling bij de supermarkt komt bijvoorbeeld in de categorie boodschappen. De overboeking naar je energiebedrijf komt in de categorie vaste lasten. Er zijn ook huishoudboekjes waarbij je zelf de transacties moet inladen. 

Transacties van een of meer rekeningen toevoegen

Bij sommige huishoudboekjes kun je de transacties van één rekening bijhouden. Er zijn er ook waarbij je een onbeperkt aantal bankrekeningen kunt toeveoegen. 

Grafisch overzicht van inkomsten en uitgaven

Soms zeggen getallen niet alles. Dan helpt een grafisch overzicht om inzicht te krijgen in je inkomsten en uitgaven. De meeste huishoudboekjes bieden deze mogelijkheid.

Zelf (sub)categorieën aanmaken

Vaak kun je zelf categorieën of subcategorieën toevoegen. Denk aan kosten voor je kinderen, of voor hobby’s. Pas wel op dat je niet te veel verschillende categorieën maakt waardoor je het overzicht verliest.

Persoonlijke importeerregels

Hiermee kun je zelf instellen dat bepaalde transacties van je bankrekening automatisch worden ingedeeld in een categorie. Niet elk huishoudboekje biedt die mogelijkheid.

Transacties opsplitsen

Als een huishoudboekje deze functie heeft, kun je een betaling opsplitsen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je in een winkel schoonmaakspullen en cadeautjes hebt gekocht.

Budgetposten aanmaken en spaardoelen instellen

Als je weet hoeveel je gemiddeld per categorie uitgeeft, kun je budgetposten instellen. Je kunt vaak per maand en per jaar budgetteren. Maak ook een budgetpost voor je spaarrekening en stel in dat je elke maand automatisch een bedrag overmaakt naar je spaarrekening. Uiteindelijk zie je dan of je binnen je budget blijft.

Saldomelding instellen

Met deze functie krijg je een melding van het huishoudboekje dat je de grens van een bepaalde uitgavenpost hebt bereikt. Dit kan je gebruiken als een waarschuwing om beter op je uitgaven moet letten.

Bewaar deze informatie
download als pdf
Deel deze informatie met anderen:
Huishoudboekjes
Huishoudboekjes

Een (digitaal) huishoudboekje helpt je om je uitgaven en inkomsten overzichtelijk bij te houden. Wil je een huishoudboekje gaan gebruiken?