U bent hier:Home>Geldlessen voor de toekomst>Workshops

De workshops

Tijdens 'Geldlessen voor de toekomst' zijn 2 rondes met workshops waarbij je per ronde 1 workshop kan volgen. Klik op de workshops voor de beschrijving. Bij de registratie voor het event kan je je voorkeur opgeven. 

Overzicht van workshops

    1. Aan de slag met financiële educatie op maat op het mbo!

    • Door: Nibud
    • Onderwerp: Financiële educatie integreren op het mbo, gebaseerd op behoefte en meest recente kennis
    • Geschikt voor: Experts en mbo docenten

    Vind je het lastig om financiële educatie in jouw lessen te integreren? Want waar hebben je studenten behoefte aan en waar vind je de juiste informatie? Tijdens deze workshop vul je onze Quickscan Financiële redzaamheid in alsof je een mbo-student bent. Vervolgens gaan jullie in groepjes aan de slag met 1 van de onderwerpen waar het minst goed op wordt gescoord. De inhoud halen jullie uit ons Programma Financiële educatie, een kennisbank met de meest recente informatie over alles wat mbo-studenten moeten kunnen/weten op het gebied van geldzaken. Samen bedenken jullie hoe jullie deze kennis kunnen inzetten in de klas. 

    Annette Groen (Onderzoeker) en Shanti Kneefel (E-learning Specialist)

    2. AI of Echt?: Deepfakes ontmaskerd

    • Door: De Nederlandsche Bank
    • Onderwerp: Cyber criminaliteit
    • Geschikt voor: Experts en docenten, met name vo en mbo docenten

    Deepfakes zijn overal en nauwelijks van echt te onderscheiden. We laten dit zien aan de hand van concrete voorbeelden. Je gaat zelf aan de slag met deepfakes om te ervaren hoe criminelen deze technologie inzetten. Zo wordt spoofing met behulp van AI, nog moeilijker te detecteren. We dagen je uit met stellingen en stimuleren discussies over de voor- en nadelen van AI en de gevaren van deepfakes. Uiteraard kunnen docenten ook in de klas aan de slag met de content uit deze workshop.

    Anne Clarine Prosman (Cyber Specialist)

    3. Denk mee met de Week van het geld 2025!

    • Door: Wijzer in geldzaken
    • Onderwerp: Onderwerpen en activiteiten van de Week van het geld 2025
    • Geschikt voor: Experts en po, vo en mbo docenten

    Welke activiteiten passen tijdens de Week van het geld het best bij jou op school? En welke activiteiten mis je? Welke financiële onderwerpen spelen er bij jou in de klas? Met welke onderwerpen zou de Week van het geld aan de slag kunnen gaan? Denk mee over de activiteiten en welke onderwerpen centraal komen te staan tijdens de Week van het geld 2025. Zo kunnen wij ons aanbod nog beter af stemmen op de onderwijspraktijk. 

    Fabienne Rauwers (Communicatieadviseur Week van het geld), Oscar de Grave (Projectleider Week van het geld) en Jochem Valkema (Programmamanager Onderwijs)

    4. Subsidieregeling financiële educatie

    • Door: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Onderwerp: Subsidieregeling en aanpak van een mbo school
    • Geschikt voor: Docenten, regeling is nu voor vo en mbo

    Wil je financiële educatie op een structurele manier aan te pakken op school? We geven een korte introductie van de subsidieregeling die beschikbaar is voor vo en mbo. Vervolgens vertelt een deelnemende mbo-school over hun aanpak en subsidieplan. Wat gaan ze doen en hoe zijn ze hierop gekomen? Welke tips en adviezen geven ze aan hun collega's mee? En wat kan de school nog van de zaal leren?

    Lisa van Beek (Beleidsadviseur Armoede) en Shanice Janssen (Trajectbegeleider MBO Studiefonds & Budgetbeheer, Projectleider Geldonderwijs)

    5. Achteraf betalen: de kater komt later

    • Door: Autoriteit Financiële Markten
    • Onderwerp: Buy Now Pay Later; achteraf betalen
    • Geschikt voor: Experts, vo en mbo docenten

    Kinderen kopen massaal spullen op krediet via achteraf-betaaldiensten als Klarna, ondanks dat dit illegaal is. De leeftijdscontroles bij ‘koop nu, betaal later’ - deals zijn zo laks dat minderjarigen vorig jaar tot wel 600 duizend aankopen op de pof konden doen.’ Volkskrant 9-4-2024.
    Kopen of afbetaling is niet zonder risico’s, ook niet voor consumenten van boven de 18 jaar. In deze workshop vertel ik daar meer over. Hoe verdienen aanbieders van achteraf betalen hun geld? Wat gebeurt er als je niet op tijd betaalt? We gaan ook in gesprek over hoe je dit onderwerp bespreekbaar kunt maken in de les. Moet je bijvoorbeeld eerst sparen of is kopen met geleend geld okay?

    Ivo Thijssen (Senior Toezichthouder)

    6. 18 jaar worden en nu? Speel het spel en ontdek het zelf! 

    • Door: Ministerie van Algemene Zaken en Muzus
    • Onderwerp: Spelenderwijs het gesprek aangaan met jongeren in aanloop naar hun 18e verjaardag
    • Geschikt voor: Experts en vo en mbo docenten

    Weet jij wat jongeren allemaal moeten regelen met de overheid als ze 18 jaar worden? Er komt op dat moment namelijk veel op de jongeren af. Vaak zijn ze niet bekend met overheidstermen en regelingen waar ze recht op hebben. Gebruik het spel als gesprekstarter om jongeren op een interactieve manier bekend te maken met regelzaken met de overheid in aanloop naar hun 18e verjaardag.

     

    Maura Matekovic (Projectleider Levensgebeurtenissen), Louise Nell (Onderzoeksadviseur Levensgebeurtenissen), Sanne Kistemaker (Co-founder Muzus Social Design) en Emmy van Thiel (Lead Muzus Academy & Trainer Muzus)

    7. De F-(Fraude) Game

    • Door: Nederlandse Vereniging van Banken
    • Onderwerp: Geldezels en online fraude
    • Geschikt voor: Experts en po (groep 8), vo en mbo docenten

    Dagelijks worden jongeren het slachtoffer van online fraude of worden ze door criminelen geronseld als geldezel. De gevolgen hiervan kunnen voor jongeren enorm zijn. Zoals het oplopen van grote schulden of het krijgen van een strafblad. In deze workshop, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Banken in samenwerking met de Politie, word je meegenomen in de wereld van online fraude. Hoe is online fraude te herkennen? Hoe kan je zowel slachtoffers als daders van online fraude identificeren? En hoe ga je hiermee aan de slag in de klas zodat de leerlingen en studenten leren hoe zij geldboeven de baas kunnen zijn?

    Sasja van der Knoop (Programma Manager Bank voor de klas en Beleidsadviseur Financiële Educatie), Lieke van Heel (Content- en accountmanager Flavour / HackShield & HeroCenter) en Aad Lensen (Landelijk Projectleider Aanpak gedigitaliseerde criminaliteit)

    8. Snel rijk worden? Deze investering gaat je leven veranderen

    • Door: De belegger
    • Onderwerp: Finfluencing op jongeren en effectief onderwijs
    • Geschikt voor: Experts en vo en mbo docenten

    Finfluencers hebben een enorme en groeiende impact op jongeren. Daarom is het cruciaal dat het onderwijs zich meer inzet om effectief lesmateriaal te ontwikkelen dat jongeren educatie biedt over dit onderwerp. Het is van groot belang dat zowel docenten als leerlingen/studenten de onderliggende verschillen tussen traditionele media en finfluencers kennen en begrijpen. In deze workshop gaan we samen een actieplan ontwikkelen, gericht op effectieve onderwijsmethoden om jongeren te onderwijzen over deze nieuwe stromen van financiële informatie via sociale media.

    Rens Boukema (Schrijver voor DeBelegger.nl)

    9. Bekend maakt bemind

    • Door: Verbond van Verzekeraars en Pensioenfederatie
    • Onderwerp: Hoe maak je pensioenen en verzekeringen relevant voor studenten
    • Geschikt voor: Experts en mbo docenten

    Wees eerlijk: voor studenten voelen verzekeringen en pensioenen als een ver-van-m’n-bed-show (en misschien soms ook wel voor docenten). Hoe maak je deze onderwerpen en lastige thema’s als geldzorgen en schulden toch bespreekbaar èn relevant voor je studenten? In deze workshop gaan we hierover met elkaar in gesprek en krijg je tips, ideeën en handvatten aangereikt om zelf in de klas mee aan de slag te gaan.

    Margot van der Veldt  (Communicatieadviseur), Richard Roelevink (Beleidsadviseur Onderwijs en Arbeid) en Esther van Breukelen (Lichaamsgericht Transformatie Therapeut)

    10. Financiële educatie: moet de docent dan alles doen?

    • Door: Wijzer in geldzaken
    • Onderwerp: Onderzoek en de rol van verschillende spelers in financiële educatie
    • Geschikt voor: Experts en docenten, onderzoek richt zich op vo en mbo

    Scholen blijven een logische plek voor financiële educatie. Maar geld is overal en financiële educatie dus ook. Bij de huidige ‘online generatie’ hebben (f)influencers net zoveel impact op hoe jongeren met geldzaken omgaan als docenten en ouders. Aan de hand van de laatste onderzoeksresultaten bespreken we de uitdagingen van de invloed van social media. Ook verkennen we met elkaar wat de mogelijkheden zijn van financiële educatie in de moderne wereld zoals de (voorbeeld)rol van ouders en hoe we hen kunnen activeren.

    Femke Boerkamp (Programmamedewerker Onderwijs) en Dörthe Kunkel (Onderzoeker)

    Hier wil ik bij zijn!

    U bent hier:Home>Geldlessen voor de toekomst>Workshops