U bent hier:Home>Pers>Nieuwsflits - Digitaal huishoudboekje ING op initiatief van Wijzer in geldzaken
25 mei 2009

Nieuwsflits - Digitaal huishoudboekje ING op initiatief van Wijzer in geldzaken

In één klap zien waar je geld vandaan komt en waaraan het wordt uitgegeven. Dat wordt voor gezinnen binnenkort mogelijk dankzij Tim, het nieuwe digitale huishoudboekje van ING.

De bankverzekeraar komt met Tim mede op initiatief van CentiQ, Wijzer in geldzaken. De organisaties willen dat Nederlanders door het gratis hulpmiddel op een makkelijke manier inzicht krijgen in hun uitgavenpatroon.

De werking is eenvoudig. Tim (Transacties Inzichtelijk Maken) wordt gekoppeld aan een betaalrekening. Zonder dat de klant daarvoor iets hoeft te doen zet Tim tijdens het (internet)bankieren alle bij- en afschriften in overzichtelijke categorieën, zoals boodschappen, wonen en reizen. Hierdoor wordt in één oogopslag zichtbaar hoe de rekeninghouder er financieel voor staat. De rubrieken zijn verder te verfijnen naar bijvoorbeeld gas, water en licht, de supermarkt en restaurants. Als de klant dat wil verstuurt Tim bovendien waarschuwingen per e-mail wanneer het budget of saldo onder een bepaald punt komt. Gebruikers kunnen hun uitgaven vergelijken met de gemiddelde(?) Nederlanders om te zien of ze verhoudingsgewijs teveel betalen (bijvoorbeeld voor energie).

CentiQ, Wijzer in geldzaken juicht het digitale huishoudboekje van ING van harte toe. Voorzitter Bernhard ter Haar was in de Verenigde Staten en zag daar dat alle banken hun klanten een digitaal huishoudboekje aanbieden. CentiQ heeft nu alle Nederlandse banken opgeroepen om hetzelfde te doen. In het AD zegt Ter Haar daarover vandaag: 'Vaak blijkt dat mensen helemaal geen overzicht hebben van hun inkomsten en uitgaven. En overzicht is cruciaal. Mensen die overzicht hebben maken minder fouten en betere keuzes. Een huishoudboekje is een goed hulpmiddel om inzicht te krijgen'. ING is dus de eerste die het digitale huishoudboekje in Nederland introduceert.

Half juni gaat een pilot van start met 500 deelnemers. Klanten van ING kunnen zich vanaf vandaag opgeven voor de proef. Platformleden CentiQ, Wijzer in geldzaken, onder wie Fred van Raaij, hoogleraar Economische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg, en Heleen Buijs, directeur van het Geldmuseum, in Utrecht hebben zich al aangemeld als deelnemer. In het najaar zullen ING en CentiQ de uitkomsten van de proef bekendmaken. Dan wordt ook bekend wanneer Tim beschikbaar komt voor alle ING klanten.

Meer informatie

Meer informatie over dit bericht: 
Jelle Strikwerda, tel: 06 50 15 86 54.
pers@wijzeringeldzaken.nlwijzeringeldzaken.nl/pers of X.com/wijzeringeld

Over Wijzer in geldzaken

Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten bundelen om mensen in Nederland voor te bereiden op het maken van financiële keuzes. Het platform wordt mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging van Banken, het Verbond van Verzekeraars, de Pensioenfederatie, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, De Nederlandsche Bank, de Autoriteit Financiële Markten en Nibud. Hare Majesteit Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform. www.wijzeringeldzaken.nl

U bent hier:Home>Pers>Nieuwsflits - Digitaal huishoudboekje ING op initiatief van Wijzer in geldzaken