Tijdens het symposium duiken we in de laatste ontwikkelingen binnen pensioencommunicatie. Hoe stimuleer je hen om bewust na te denken over hun financiële toekomst? En hoe maak je het makkelijker om pensioenkeuzes te maken? Volg een van de interactieve workshops en ga naar huis met nieuwe inzichten waar je direct mee aan de slag kunt.
Recent Nibud onderzoek biedt nieuwe inzichten in de uitgaven rond en na pensionering. Na deze interactieve workshop weet je hoe die inzichten te interpreteren en te gebruiken in communicatie en keuzebegeleiding.
Pensioenuitvoerders hebben een uitdaging op het gebied van keuzebegeleiding. Nieuwe ontwikkelingen, zoals data-gedreven werken en AI, helpen hierbij. Persoonlijke begeleiding blijft ook belangrijk. Nationale-Nederlanden ziet waarde in beide en licht dit met concrete voorbeelden toe.
Een echtscheiding, een overlijden of een nieuwe baan: levensgebeurtenissen bieden kansen voor pensioencommunicatie, maar emoties kunnen een weloverwogen beslissing over pensioen ook in de weg staan. In deze interactieve workshop nemen Maastricht University en Wijzer in geldzaken je mee langs de nieuwste wetenschappelijke inzichten.
Ontdek hoe je met ‘metaforisch denken’ jongvolwassenen kunt bevragen over hun ideale pensioencommunicatie. Na een korte introductie over pensioencommunicatie en de specifieke uitdagingen bij jongvolwassenen, ga je je verdiepen in de theorie en de methodische aanpak van metaforisch denken. Creëer met behulp van AI een visuele zoekplaat die als basis dient voor de methode en ga direct in kleine groepjes aan de slag. Tot slot bespreken we hoe je deze aanpak kan toepassen binnen je eigen organisatie.
Online gesprekken kunnen soms uitdagend zijn. Kritische reacties, scherpe vragen of zelfs trolls en ‘haters’ – hoe ga je er op een manier mee om die vertrouwen opbouwt en helderheid geeft? In deze interactieve workshop, georganiseerd door de Pensioenfederatie in samenwerking met APG, ontdek je hoe organisaties social media en webcare effectief kunnen inzetten om het gesprek met hun doelgroep positief te houden.