De Europese Commissie heeft een strategie aangekondigd om financiële geletterdheid in de Europese Unie (EU) te bevorderen, zodat burgers weloverwogen financiële keuzes kunnen maken en verantwoord kunnen deelnemen aan de kapitaalmarkten. Het Nederlandse kabinet verwelkomt de strategie en ziet aansluitingen bij de activiteiten van Wijzer in geldzaken.
Financiële geletterdheid – de combinatie van financiële bewustwording, kennis, vaardigheden, houdingen en gedragingen die nodig zijn om verantwoorde financiële beslissingen te nemen – is volgens de Commissie een essentiële vaardigheid die door digitalisering en het toenemende aanbod aan financiële producten en diensten steeds belangrijker wordt. Om de financiële geletterdheid in de EU te bevorderen, heeft de Commissie een strategie aangekondigd, gebaseerd op vier pijlers:
In een reactie onderschrijft het kabinet het belang van financiële geletterdheid en verwelkomt de strategie, die goed past bij lopende Nederlandse activiteiten op het gebied van financiële geletterdheid. Zo zet het kabinet zich via het platform Wijzer in geldzaken al ruim 18 jaar in voor de financiële gezondheid van huishoudens en voor het bevorderen van financieel verantwoord gedrag van mensen in Nederland. De website wijzeringeldzaken.nl helpt consumenten om betrouwbare informatie te vinden bij het maken van geldkeuzes. Daarnaast is de Week van het geld een campagne die aandacht vraagt voor financiële educatie in het onderwijs. Voor leerkrachten en docenten is er de website geldlessen.nl die hen de weg wijst naar lesmateriaal om jongeren te leren omgaan met geld. Ten slotte vraagt Wijzer in geldzaken tijdens de Pensioen3daagse-campagne aandacht voor het tijdig in actie komen voor een goed pensioen.
Wijzer in geldzaken beschouwt de strategie als een stimulans vanuit zowel de Europese Commissie als het kabinet om zich onverminderd in te blijven zetten om de financiële geletterdheid in Nederland te bevorderen.