Pensioen3daagse
Een initiatief van
Wijzer in geldzaken
12 t/m 14 november 2024
U bent hier:Home>Pensioen3daagse>Werkgevers>10 tips voor communicatie

10 tips voor effectieve pensioencommunicatie

Welke wetenschappelijke inzichten lenen zich het best voor praktische toepasbaarheid bij het streven naar effectieve pensioencommunicatie? Uit (internationale) publicaties die wij de afgelopen tijd verzamelden, hebben wij de meest bruikbare tips geselecteerd. Samen met Wijzer in geldzaken heeft de Universiteit Maastricht, een autoriteit op het gebied van pensioencommunicatie, uit deze inzichten een top 10 op een rij gezet:

  1. 1

    Sociale norm

    Mensen hebben moeite om in te schatten wat de juiste beslissingen zijn als het gaat om sparen. Help hen door goede voorbeelden te laten zien van wat anderen doen. Sociale normen kunnen helpen bij het vergroten van spaarsaldi, maar wees wel alert dat je het juiste referentiekader gebruikt. Wie ‘peers’ veel meer ziet sparen kan ook gedemotiveerd raken.

  2. 2

    Gok en spaar

    Gokken of sparen, is dat de vraag? Nee, gok en spaar! Het combineren van sparen met de mogelijkheid om een prijs te winnen (in een loterij) stimuleert mensen om meer te sparen.

  3. 3

    Mate van interactie

    Maak pensioentools interactief (bijvoorbeeld met pensioencalculators), maar niet te veel voor iedereen. Interactieve middelen worden gewaardeerd en gebruikt, maar vrouwen waarderen gematigde niveaus van interactiviteit meer dan een hoge mate van interactiviteit. Dat vraagt om een toegespitste benadering van mannen en vrouwen.

  4. 4

    Hoeveelheden

    Communiceer verwachte pensioenopbrengsten in maandelijkse hoeveelheden. Wanneer alleen grote sommen van het totaal aan pensioenaanspraken zichtbaar zijn kan dit de intentie om bij te sparen verkleinen.

  5. 5

    Levensstijl

    Praat niet te veel over geld. Wanneer mensen aan pensioen denken in termen van geld, hebben zij de neiging om beslissingen te nemen op basis van emotie (in plaats van een koele, analytische gedachtegang) en vermijden zij financiële beslissingen. Het heeft meer zin om te spreken over een verwachte levensstijl na pensionering.

  6. 6

    Nudges

    Kleine investeringen in nudges (letterlijk: duwtjes) kunnen een groot effect hebben op gedrag rondom pensioen. Wil jij ook de vruchten plukken van nudges? Lees in dit artikel (link naar website van Sience Direct) meer over nudges verzameld uit 174 wetenschappelijke artikelen.

  7. 7

    Framing

    Communiceer vriendelijk en helder met je doelgroep. Boodschappen die geframed zijn met complimenten en een assertieve toon motiveren om te handelen (framing). Dat geldt ook voor een boodschap die is geframed op het verschaffen van een mate zekerheid als mensen met hun pensioen aan de slag gaan.

  8. 8

    Keuze-architectuur

    Mensen willen (veel) keuzes maar hebben gelijktijdig moeite om de keuzemogelijkheden te overzien. Slimme keuzarchitectuur laat mensen eerst keuzes maken uit een deel van de opties. En laat hen vervolgens kiezen uit de winnende opties. Teveel keuzes ineens werkt namelijk averechts.

  9. 9

    Reminders

    Mensen zijn geneigd te vergeten om hun goede voornemens op te volgen, vooral wanneer het gaat om sparen en pensioen. Geheugensteuntjes (reminders) kunnen een krachtig middel zijn om ervoor te zorgen dat mensen bij hun plan blijven. Maar wanneer en met welke boodschap is een reminder effectief?

  10. 10

    Persoonskenmerken

    Persoonskenmerken en achtergrondkenmerken bepalen of mensen actief kiezen bij het nemen van pensioenbeslissingen en of ze meer tot uitstelgedrag geneigd zijn. Belangrijk om te weten bij het bepalen van defaults en de mogelijkheden om later een andere keuze te maken.

Gedragsonderzoek Pensioencommunicatie

Download de uitgebreide flyer met deze 10 tips. Meer over dit onderzoek uit 5 jaar internationaal wetenschappelijk onderzoek en de uitkomsten is te lezen op gedragsonderzoek Pensioencommunicatie.

U bent hier:Home>Pensioen3daagse>Werkgevers>10 tips voor communicatie