De jury van de PensioenWegwijzer 2025 heeft alle 14 inzendingen beoordeeld en 4 finalisten geselecteerd. Deze 4 finalisten mogen op 13 november hun initiatief pitchen tijdens het symposium Heldere pensioencommunicatie als kompas. Tijdens het symposium is er naast de juryprijs ook een publieksprijs, waarbij de deelnemers uit de zaal stemmen! Meld je aan voor het symposium en draag bij aan het kiezen van de winnaar.
Door de specifieke samenstelling van de deelnemerspopulatie van Pensioenfonds Schoonmaak wordt geen of onvoldoende gebruik gemaakt van de aangeboden communicatie, de afstand tussen fonds en deelnemer is groot. Daardoor maakte Pensioenfonds Schoonmaak zich zorgen over een goede, doeltreffende communicatie met hun deelnemers voor en na de transitie in 2026. De taal waarin de informatie op dit moment wordt aangeboden en het begrip daarvan, zijn belangrijke barrières. Een groot deel van de deelnemerspopulatie voelt zich niet comfortabel in het Nederlands. En als ze de informatie in hun eigen taal krijgen, blijft het begrip achter en wordt de informatie als complex ervaren. Om drempels te verlagen ontwikkelde Pensioenfonds Schoonmaak in samenwerking met Hyfen de TextBuddy tool. Deze tool kan (complexe) informatie versimpelen, vertalen in meer dan 20 talen én voorlezen. Het is een oplossing die ontwikkeld is op basis van de behoefte van de deelnemer, om de afstand te verkleinen en de pensioeninformatie toegankelijk te maken voor een zo groot mogelijke groep.
Hoe krijg je jongeren geïnteresseerd in een onderwerp dat zo ver weg lijkt als pensioen? Dat is de vraag die wij ons stelden. Want als je jong bent en je gaat dan verstandig om met geld, leg je de basis voor een gezonde financiële toekomst. Tot nu toe zijn pensioeninitiatieven vooral zichtbaar geweest via tv, radio of e-mail. Alleen bereik je hiermee nauwelijks de jongeren. Daarom zijn wij een stap verder gegaan: we onderzochten of TikTok kan werken als kanaal om pensioen uit te leggen én betrokkenheid te vergroten. We combineren twee elementen die elkaar versterken:
Het Pensioen APK-gesprek is een structurele en wetenschappelijk onderbouwde methode om werknemers écht in beweging te brengen rondom hun pensioen. Werknemers voeren op drie sleutelmomenten in hun loopbaan een persoonlijk één-op-één gesprek met een onafhankelijke pensioenadviseur. Deze gesprekken geven hen niet alleen inzicht in hun pensioen, maar stimuleren hen vooral om zelf concrete keuzes te maken die hun financiële toekomst veiliger en voorspelbaarder maken.
Waar pensioenportalen vaak slechts leiden tot een eenmalig inloggen zonder vervolgactie, blijkt uit onderzoek dat persoonlijke keuzebegeleiding wél werkt. Onafhankelijk Netspar-onderzoek (Design Paper 244, M. van der Werf & L. Brüggen) toont aan dat één-op-één gesprekken veruit de meest effectieve interventie zijn:
Deze uitkomsten zijn bevestigd in pilots van Nationale-Nederlanden:
De Pensioen APK is geen adviesgesprek, maar een informatief keuzebegeleidingsgesprek. Rolzuiverheid staat daarbij voorop: de medewerker kiest zelf, de adviseur biedt neutrale begeleiding en de werkgever stelt dit instrument beschikbaar. Daarmee blijft het proces transparant en onafhankelijk, wat productsturing voorkomt en vertrouwen vergroot.
Pensioencommunicatie saai? Niet als je gamification inzet! Juist in de communicatie rondom de nieuwe pensioenregeling willen we met slimme online en offline games pensioen begrijpelijk én aantrekkelijk maken. Met gamification ontdekken deelnemers spelenderwijs de basis van hun pensioen en belangrijke elementen van de nieuwe pensioenregeling. Dit zonder vakjargon of dikke brochures maar met een interactieve quiz en klassieke puzzels. We verpakken complexe informatie in toegankelijke, leuke vormen die écht blijven hangen. Zo verlagen we de drempel, verhogen we de betrokkenheid én zorgen we voor betere pensioenkennis. Het fonds heeft daarom gamification als strategie opgenomen in hun Transitiecommunicatieplan.