U bent hier:Home>Pers>Financieel bewustzijn van belang voor herstel consumentenvertrouwen
30 mei 2013

"Financieel bewustzijn van belang voor herstel consumentenvertrouwen"

Ruim veertig procent van de Nederlanders vindt dat er steeds meer van hen verwacht wordt als het gaat om het regelen van de persoonlijke financiën. Ze worden overspoeld met post en e-mails en vinden de inhoud regelmatig zo ingewikkeld dat ze aangeven dat je er bijna ‘voor gestudeerd’ moet hebben. Voor 1 op de 5 mensen levert het regelen van de financiën hierdoor regelmatig stress en onrust op. Dit blijkt uit onderzoek van Platform Wijzer in geldzaken onder ruim 500 Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar.

54% van de mensen afwachtend bij aangekondigde overheidsmaatregelen
Berichten uit de media over wijzigingen in overheidsmaatregelen met mogelijke gevolgen voor de persoonlijke financiële situatie, zetten de consument onvoldoende aan tot actie. Olaf Simonse, hoofd programmabureau Wijzer in geldzaken: “Een deel van de Nederlandse consumenten dreigt financieel bewusteloos te raken. De veranderingen op het gebied van AOW, pensioenen, de woningmarkt, kinderopvang en belastingen zijn voor veel consumenten moeilijk in te schatten. Voor het herstel van het consumentenvertrouwen is het belangrijk dat mensen inzicht en overzicht krijgen in de effecten van alle veranderingen op hun persoonlijke financiële situatie en deze effecten in actie kunnen vertalen. Uit de vragen die Wijzer in geldzaken dagelijks binnen krijgt, blijkt dat mensen zoekende zijn. Consumenten moeten overal kleine brokjes informatie vandaan halen, deze informatie is vaak moeilijk te begrijpen en niet toegesneden op de persoonlijke situatie.” Wijzer in geldzaken is daarom gestart met het vertalen van (naderende) maatregelen op een zo eenvoudig en duidelijk mogelijke manier voor de consument op www.wijzeringeldzaken.nl.

Financiële bewusteloosheid ook door onduidelijke en grote hoeveelheid aan informatie”
Wijzer in geldzaken waarschuwt dat mensen ook door onduidelijke en grote hoeveelheden informatie ‘financieel bewusteloos’ kunnen raken. Consumenten krijgen dagelijks een grote hoeveelheid informatie van veel verschillende organisaties te verwerken. Een derde heeft echt het gevoel te worden overspoeld en bijna de helft van de mensen ontvangt regelmatig post van organisaties waarbij het niet duidelijk is wat er van ze wordt verwacht. Digitalisering van financiële zaken kan de consument meer overzicht opleveren, maar de burger vindt dat het dan wel makkelijker moet worden. Bijvoorbeeld door financiële zaken op een centrale plek toegankelijk te maken, zodat de consument niet voor iedere organisatie waar men klant is op een aparte website moet inloggen.

Symposium ‘Financieel bewusteloos’ 31 mei
Vrijdagmiddag 31 mei organiseert Wijzer in geldzaken een symposium in Den Haag met de titel 'Financieel bewusteloos' voor professionals die zich met personal finance bezig houden. Hare Majesteit Koningin Máxima, erevoorzitter van Wijzer in geldzaken, spreekt tijdens deze bijeenkomst over het belang van financiële educatie. Andere sprekers op het symposium zijn onder anderen hoogleraar en oud-directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau, Paul Schnabel en hoogleraar en Eerste Kamerlid Esther-Mirjam Sent. Het symposium focust op de vraag hoe consumenten in de huidige economische tijd inzicht in hun persoonlijke financiële situatie kunnen (be)houden.

Meer informatie

Meer informatie over dit bericht: 
Joost de Bree: 06 474 08 065.
pers@wijzeringeldzaken.nlwijzeringeldzaken.nl/pers of twitter.com/wijzeringeld

Over Wijzer in geldzaken
Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten bundelen om Nederland financieel fitter te maken. Hare Majesteit Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform: www.wijzeringeldzaken.nl

U bent hier:Home>Pers>Financieel bewustzijn van belang voor herstel consumentenvertrouwen