U bent hier:Home>Actueel>Wat heb je nodig voor je aangifte inkomstenbelasting 2021?

Deze gegevens heb je nodig voor je aangifte inkomstenbelasting 2021

    De aangifteperiode komt er weer aan. Als je nu begint met de voorbereidingen ben je straks sneller klaar. Hieronder zie je wat je nodig hebt om je aangifte inkomstenbelasting in te vullen.

    • Persoonlijke gegevens

      • Je burgerservicenummer (BSN) en dat van je partner en kinderen
      • Je bankrekeningnummer
      • Je DigiD en dat van je partner
    • Inkomsten

      • Jaaropgaven 2021 van je werkgever, uitkeringsinstantie, verzekeraar of pensioenfonds.
      • Ontvang je partneralimentatie? Maak dan een overzicht van de ontvangen bedragen. 
    • Overzicht van bankrekeningen en beleggingen

      • Het saldo op de betaalrekeningen op 1 januari 2021 van jou en je eventuele partner en kinderen tot 18 jaar
      • Het saldo van de spaarrekeningen op 1 januari 2021 van jou en je eventuele partner en kinderen tot 18 jaar
      • De waarde van de beleggingen op 1 januari 2021 van jou en je eventuele partner en kinderen tot 18 jaar
    • Had je in 2021 een koophuis?

      • De WOZ-waarde van je huis op 1 januari 2020
      • De jaaropgaaf met de hypotheekrente die je in 2021 hebt betaald. Let op! Als je vanwege de coronacrisis een betaalpauze had, kunnen je rentelasten afwijken van eerdere jaren. Controleer dit goed met de gegevens van je bank.
      • Kocht of verkocht je in 2021 een eigen woning? Dan heb je ook de notarisafrekening nodig
      • Betaalde je in 2021 periodiek erfpacht voor de grond waarop je woning staat? Maak een overzicht van de betaalde bedragen.
    • Aftrekposten

      Zorg voor betaalbewijzen van:

      • schenkingen aan een goed doel;
      • zorgkosten die niet werden vergoed door je verzekeraar. Let op! De eigen bijdrage Zorgverzekeringswet, de premie voor je zorgverzekering en het eigen risico zijn niet aftrekbaar. Ingewikkeld? Bekijk dit uitlegfilmpje van de Belastingdienst;
      • partneralimentatie je misschien hebt betaald;
      • studiekosten (als je geen studiefinanciering ontving). Let op! Dit is het laatste jaar dat je studiekosten kunt aftrekken
    • Leningen en andere schulden

      Maak een overzicht per 1 januari 2021 van:

      • leningen die je hebt lopen voor bijvoorbeeld een auto of andere consumptieve uitgaven;
      • overige schulden.

      Let op! De hypotheek voor je eigen huis telt niet mee met dit overzicht.

    • Uitgaven voor pensioen en arbeidsongeschiktheid

      Verzamel de jaaropgaven van banken en verzekeraars met daarop:

      • de betaalde premies voor lijfrenteverzekeringen en stortingen op je bankspaarrekening. Let op! De eigen bijdrage voor je pensioenregeling wordt al verrekend via je loon;
      • de betaalde premies voor je arbeidsongeschiktheidsverzekering
    • Corona

      • Ontving je in 2021 coronasteun via de NOW-, TOZO- of NOFA-regeling, dan moet je hierover belasting betalen. Je hebt hiervan een jaaropgaaf gekregen van de gemeente of het UWV
      • Ontving je in 2021 coronasteun via de TLV- of TOGS-regeling dan wordt dit niet belast. Deze tegemoetkomingen moet je wel opgeven bij je aangifte als winstbestanddeel
    • Tot slot

      • Kreeg je contant dividend op je beleggingen? Zet op een rij hoeveel dividendbelasting is ingehouden.
      • Heb je een voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2021 ontvangen? Leg deze apart.
      • Betaalde je over 2021 een voorlopige aanslag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet? Hou deze apart.