Wegwijzer naar betrouwbare informatie over jouw geldzaken
Wegwijzer naar betrouwbare informatie over jouw geldzaken
Alle thema's in één oogopslag
Meer thema's
thema

Coronacrisis: 5 stappen om je inkomsten en uitgaven op een rij te zetten

Denk je dat je door de coronacrisis minder inkomsten hebt? Of werk je bij een bedrijf dat in zwaar weer verkeert door het coronavirus? Dan kan het zijn dat je straks minder te besteden hebt. Bereid je hierop voor. De eerste stap is het maken van een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Op deze pagina helpen we je om je geldzaken op een rij te zetten.

informatie

5 stappenplan inkomsten en uitgaven in beeld

We hebben in beeld gebracht hoe je een overzicht krijgt van je inkomsten en uitgaven en wat je met deze informatie kunt doen. Vraag je omgeving om hulp als je hier zelf niet uit komt. En help anderen hierbij als je het zelf al goed voor elkaar hebt. Het helpt om geldzorgen te voorkomen en in actie te komen als er iets verandert.

1. Tel je inkomsten bij elkaar op

Maak een lijst van je inkomsten per maand:

  • Denk hierbij aan je loon, uitkering of pensioen.
  • Denk ook aan regelingen, zoals kinderbijslag en toeslagen.
  • Ontvang je een voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst? Neem die dan ook op in je overzicht.
informatie

Pas je toeslagen aan of vraag een toeslag aan

De toeslagen van de Belastingdienst zijn onder andere afhankelijk van je inkomen en je woonsituatie. Denk je dat je in 2020 minder inkomen hebt? Dan kun je aan de Belastingdienst vragen om je toeslag te verhogen. Krijg je nog geen toeslag? Vraag deze dan aan. Kijk over een paar maanden of je de toeslag moet aanpassen. 

Maak eerst een proefberekening op de website van de Belastingdienst.


2. Tel je uitgaven bij elkaar op

Kijk naar je vaste lasten en je dagelijkse uitgaven:

  • Je vaste lasten zijn bijvoorbeeld je woonlasten, energie, zorgverzekering en abonnementen. Dit zijn uitgaven waar je niet zomaar op kunt bezuinigen en die meestal maandelijks terugkomen.
  • Dagelijkse uitgaven zijn bijvoorbeeld boodschappen, kleding, vervoer en cadeaus. Bekijk hoeveel je hier elke maand aan uitgeeft.
  • Hou ook rekening met de belasting die je moet betalen als je aangifte doet.
informatie

Een huishoudboekje: papier of digitaal?

Het voordeel van een digitaal huishoudboekje is dat je je rekeninginformatie van je bank automatisch kunt inladen. Ook kun je transacties automatisch laten indelen in categorieën. Je kunt zo eenvoudig al je inkomsten en uitgaven ordenen. Dit helpt je om overzicht te krijgen. Wil je je dagelijkse uitgaven precies bijhouden, dan kun je ook een papieren huishoudboekje gebruiken.



3. Trek je uitgaven af van je inkomsten

Als je voldoende geld overhoudt, is dit misschien een kans om het te sparen. Maar als je geld tekort komt, is het tijd om in actie te komen.

4. Kijk of je ergens op kunt besparen

Kijk of je geld kunt besparen op vaste lasten door bijvoorbeeld goedkopere abonnementen te nemen, zoals de abonnement van je telefoon. Je kunt ook goedkopere verzekeringen afsluiten. Kijk voor je dagelijkse uitgaven goed waar het geld naartoe gaat. Zijn alle uitgaven echt nodig, of kun je op sommige uitgaven besparen? Je kunt hiervoor ook het persoonlijk budgetadvies van het Nibud gebruiken of één van de geldplannen van het Nibud.


5. Check waar je recht op hebt. Ga naar Berekenuwrecht.nl

Op de website Berekenuwrecht.nl kun je nagaan op welke toeslagen en voorzieningen je recht hebt. Kijk ook wat jouw gemeente aan lokale regelingen en kortingspassen aanbiedt waar je je voordeel mee kunt doen. 

Bewaar deze informatie
download als pdf
Deel deze informatie met anderen:
Geldzaken op orde
Geldzaken op orde

Hoe krijg je overzicht en inzicht in je geldzaken?

Huishoudboekjes
Huishoudboekjes

Een (digitaal) huishoudboekje helpt je om je uitgaven en inkomsten overzichtelijk bij te houden. Wil je een huishoudboekje gaan gebruiken?