U bent hier:Home>Pers>Belang van verplichte financiële educatie op school erkend
27 januari 2016

Belang van verplichte financiële educatie op school erkend

Wijzer in geldzaken is positief over advies Platform Onderwijs2032

Den Haag, 26 januari 2016 - Wijzer in geldzaken is positief over het advies van Platform Onderwijs2032 om financiële educatie structureel op te nemen in het toekomstige onderwijsprogramma. Sinds de oprichting in 2008 pleit Wijzer in geldzaken in samenwerking met de partnerorganisaties ervoor dat kinderen en jongeren verantwoord financieel gedrag aanleren. De toenemende digitalisering van het betalingsverkeer, alomtegenwoordige reclame-uitingen en het feit dat jongeren steeds vroeger deelnemen aan de economie zijn slechts enkele redenen om voor financiële educatie te pleiten.   

Jong geleerd is oud gedaan

Wijzer in geldzaken vindt dat kinderen op school al zouden moeten leren budgetteren, financiële risico’s inschatten en een langetermijnplanning maken. Samen met de aangesloten partnerorganisaties heeft Wijzer in geldzaken zich daarom hard gemaakt voor opname van financiële educatie in het adviesrapport van Platform Onderwijs2032. Les in financiële competenties stelt jongeren in staat verantwoorde geldkeuzes te maken en zich te ontwikkelen tot financieel gezonde volwassenen.

Het belang van financiële educatie komt meermaals terug in het  adviesrapport: “Om van leerlingen verantwoordelijke burgers te maken, leren ze op allerlei terreinen van het leven kritisch na te denken en probeert het onderwijs ze verantwoordelijkheid bij te brengen voor hun eigen handelen, of het nu gaat om duurzaamheid […] of hun financiële mogelijkheden” (p. 11). Wijzer in geldzaken grijpt graag de gelegenheid aan om mee te denken over structurele implementatie in het onderwijs.

Rode draad door het onderwijs

Het adviesrapport van Platform Onderwijs2032 stelt dat verantwoord leren omgaan met geld in het verplichte kerncurriculum thuishoort, namelijk binnen Rekenvaardigheid. Daarnaast introduceert het adviesrapport interdisciplinaire vraagstukken “van blijvende maatschappelijke betekenis”. Een voorbeeld van zo’n vraagstuk is “Hoe blijft een land welvarend en krijgt iedereen kansen?” waarbinnen ‘omgaan met geld en belastingen’ expliciet benoemd wordt.

Wijzer in geldzaken is blij met deze zienswijze en pleit ervoor dat het bijbrengen van financieel verantwoord gedrag niet als een los vak gezien wordt, maar als een rode draad door het curriculum zou moeten lopen. Financieel verantwoord gedrag heeft namelijk niet alleen te maken met je huishoudportemonnee, maar ook met leren een verantwoorde keuze te maken tussen complexe financiële producten, zoals verzekeringen, hypotheken en pensioenen. Burgers krijgen steeds meer eigen verantwoordelijkheid op dit vlak en lopen hierdoor meer financieel risico.

Meer informatie over dit bericht: 
Joost de Bree: 06 474 08 065.
pers@wijzeringeldzaken.nlwijzeringeldzaken.nl/pers of twitter.com/wijzeringeld

Over Wijzer in geldzaken
Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën, waarin partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid en onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten bundelen om Nederland financieel fitter te maken. Hare Majesteit Koningin Máxima is erevoorzitter van het platform: www.wijzeringeldzaken.nl

U bent hier:Home>Pers>Belang van verplichte financiële educatie op school erkend